히토 슈타이엘과 ‘이동하는 디지털 이미지’의 운명

 

 

 

 

히토 슈타이엘과 ‘이동하는 디지털 이미지’의 운명

Hito Steyerl and the Ontology of “Moving Digital Images”

 

 

정 연 심  Chung, Yeon Shim

홍익대학교  Hongik University

 

 

 

 

● 목 차

Ⅰ. 들어가는 글

Ⅱ. 이동하는 이미지(travelling images)와 디지털 효과(digital effect)

Ⅲ. 저화질 이미지의 운명과 ‘수퍼-하이브리더티 (super-hybridity)’

Ⅳ. 슈타이엘의 에세이 필름

Ⅴ. 나가는 글

 

●● 초 록

본 논문은 히토 슈타이엘의 필름과 저서, 논문 등을 중심으로 디지털 매체 시대의 이미지의 존재론을 살펴본다. 제 II장에서는 현대미술의 ‘동시대성’이라는 맥락 하에서 슈타이엘이 2009년에 쓴「저화질 이미지의 운명(In Defense of the Poor Image)」을 논하며, 예술과 자본, 미술시장과 권력, 정치와 이미지의 관계성을 다각도로 다룬다. 이동하는 디지털 이미지와 디지털 효과를 중심으로 슈타이엘의 최근 논문들과 작품들을 설명한다. 제 III장은 특히, 저화질(low resolution)의 이미지를 동시대의 매체적 조건으로 다루는 슈타이엘의 디지털 이미지의 존재론을 ‘수퍼-하이브리더티’라는 개념으로 논한다. 제 IV장은 슈타이엘의 에세이 필름을 분석함으로써 “해상도가 가시성을 결정한다”는 그의 언술들을 통해 대안적 예술생산이 지니는 기술미학적 태도와 문화비평적 의미를 논한다.

●● Abstract

Born in 1963 in Munich, Hito Steyerl has discussed the cultural phenomenon of digital media through the text titled In Defense of the Poor Image in 2009. The text transcends the definition of image ontology that surrounds digital images and explores the relation between art and capital, art market and power, and politics and image in various contexts. Here, the “poor image” refers to “low-definition” images that float around the Internet and digital devices such as smart phones. In particular, within the current circumstances when capital has encroached all artistic phenomena after neoliberalism, Steyerl puts great emphasis on the “politics of art” that digital images produce through digital media as the platform. This essay investigates the major works by Steyerl in the recent decade and employs the term “super-hybridity” in explaining the current cultural phenomenon generated by the distribution and circulation of images through the ontology and digital effects of moving images. The Factory of the Sun presented at the 2015 Venice Biennale’s German Pavilion and the film work Liquidation Inc. edited the interactive effects of the Internet along with other familiar elements easily seen in Europop, Japanese animations, fake documentaries, and Cable news channels in a playful and cynical manner. While Friedrich Kittler had said that “media determine our situation,” Steyerl believes that “resolution determines visibility” and criticizes the politics and surveillance brought on by today’s digital media. This text examines the major films, essays, papers, and lectures presented by Hito Steyerl on and offline, and investigates the potential of a new art system that attacks the major vocabulary of contemporary art in seeking an alternative art production.

 

●●● 키 워 드 

  • 히토 슈타이엘(Hito Steyerl)
  • 디지털 아트(digital art)
  • 디지털 이미지(digital image)
  • 미디어 아트(media art)
  • 에세이 필름(essay film)
  • 영상 이미지(moving image)
  • 다큐멘터리(documentary)
  • 게임 아트(game art)
  • 수퍼-하이브리더티(super-hybridity)